Golem to bodaj najczęściej wykorzystywany motyw w sztuce czerpiącej z folkloru żydowskiego, a ostatnio przedostał się też do gry w pokemony. Jedni twierdzą, że Adam był pierwszym golemem, inni, że pierwszego golema stworzył mędrzec z czasów talmudycznych r. Zeira.
Najpopularniejsza wersja tej legendy odwołuje się do postaci Maharala, praskiego rabina, jako twórcy golema. Innym twórcą golema miał być rabin Elijahu z Chełma. Często golem pojawia się jako potencjalny zbawca Żydów posądzanych o dokonanie mordu rytualnego. My jednak nie podążymy najbardziej tradycyjną ścieżką. Króciutkie opowiadanie Icchoka Lejbusza Pereca rodzi pytania, których prawdopodobnie nigdy sobie nie stawialiśmy. W opowiadaniu Dawida Friszmana natomiast golem pełni zupełnie nieoczekiwaną rolę jako uosobienie miłości.
Spotkania z literaturą żydowską prowadzi eseistka, pisarka i tłumaczka Bella Szwarcman-Czarnota. Jest to cykl autorskich prelekcji, w których Bella Szwarcman-Czarnota omawia często nieznane powszechnie teksty z literatury jidysz, tłumacząc okoliczności ich powstawania i kontekst kulturowy.
Projekt współfinansowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji