Spotkanie wokół książki Jana Borowicza „Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy”

Zapraszamy na spotkanie poświęcone książce Jana Borowicza „Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy” (Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2015).

Nagość i mundur

O książce:

Centralną figurę fantazji kina Trzeciej Rzeszy stanowi ciało: zamknięte w mundurze ciało niemieckie oraz nagie, monstrualne ciało obce (żydowskie, chore, kobiece). Zamknięte w mundurze ciała niemieckie miały być w stanie znieść każdą konfrontację, przetrwać każde niebezpieczeństwo i nigdy nie rozpaść się. Ciała jednak bezustannie rozpadają się na poszczególne części – twarze, gesty, dłonie i stopy – aby następnie złożyć się z powrotem w zamkniętą całość zidentyfikowaną z narodem. Żydowskie, chore i kobiece ciała to z kolei trauma, z którą nazizm usiłuje sobie na wszelkie możliwe sposoby poradzić: od prób kontroli do konieczności eliminacji wyrażonej ostatecznie w defragmentacji i degradacji martwego ciała. Jednocześnie jednak ciała niemieckie i nie-niemieckie wydają się intymnie splecione, gdy zadawana w obrazie filmowym przemoc seksualizuje się. Analiza filmów i obrazów Leni Riefenstahl, Veita Harlana, Fritza Hipplera, Hansa Scheinhoffa, filmów medycznych i propagandowych z getta warszawskiego ostatecznie składają się na opis biopolityki i seksualności nazizmu.

Źródło: Materiały od wydawnictwa

Prowadzenie: Karol Jachymek

Wstęp wolny

Jan Borowicz – kulturoznawca i psycholog. Doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej (UW). Autor książki Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy (2015) i artykułów poświęconych polskiej pamięci o Zagładzie.

Karol Jachymek – Kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, od 2011 roku związany z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Członek kadry i współtwórca School of Ideas, nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, zagadnieniem filmu i innych przekazów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje z Filmoteką Narodową, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

 

mswia_-_logo

Projekt współfinansowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji